Autonomadismi – unelmia toisenlaisesta elämästä ja yhteiskunnasta

Toimitus
23.9.2022
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:

Kirjailija Ilkka Ronkaisen ”Autonomadismi -unelmia toisenlaisesta elämästä ja yhteiskunnasta” -kirjan julkistamistilaisuus Lahden Caravan 2022 -messuilla pe 23.9. 2022 klo 15.30 B-hallissa ohjelmalavalla

AUTONOMADISMI IHMISEN VAPAUTUSLIIKKEENÄ MUUTTAA MAAILMAA

Korona sai maailman matkailuautoilemaan. Miljoonat ihastuvat autoelämään ja muuttivat matkailuautoon pysyvästi asumaan. Pysyvästi autoissa asuvien keskuudessa on syntynyt autonomadi -liike. Autonomadi on henkilö, joka elää paikkariippumattomasti asuntoautossa. Kun elät autossa, olet siinä paikassa, missä olet haaveillut joskus olevasi, hankit elantosi tekemällä niitä asioita, joita rakastat, silloin, kun se sinulle käy. Toteutat täysimääräisesti ihmisenä olemista. Ei ole enää työtä ja vapaa-aikaa, on vain elämä.

Autonomadeilla on edessään kaksi isoa haastetta:
  • paikkaperusteisen yhteiskuntajärjestyksen muuttaminen
  • autokodin vastaaminen vihreän siirtymän haasteisiin
Paikkaperusteinen yhteiskuntajärjestys on sulkakynien ajalta

Paikkaperusteinen yhteiskuntajärjestys (kotipaikka/paikallishallinto/valtio) on uusi asia ihmisen 2,5 miljoonan vuoden historiassa. Vaeltava ihminen asettui 11 000 vuotta sitten maanviljelyksen keksimisen seurauksena paikalleen. Alkoi paikkaperusteisen hallinnon aika, joka synnytti sodat, toisen ihmisen alistamisen. Paikkaperusteinen yhteiskuntajärjestys on kulkenut tiensä päähän. Digitaalisuus mahdollistaa hallinnollisesti elämisen ilman maantieteellistä kotipaikkaa. Vuosituhansia kestänyt ihmisen vapautuminen kahleistaan saavuttaa uuden virtsanpylvään, paikkavapauden.

Vapautta rakastavan autonomadin ongelmana on kotipaikkaoikeus (domicile) tai oikeammin kotipaikkavelvollisuus/pakko. Kansalaisoikeuksien, julkisten ja yksityisten palveluiden saannin edellytyksenä on yleensä pysyvä maapostiosoite. Ilman kiinteää osoitetta sinulla ei ole ollut ihmisoikeuksia. Ihmisen pitää olla kotoisin jostakin. Irtolainen tai pakolainen ei ole saanut olla.

Suomi on kotipaikkavapaa maa ja edelläkävijä digitaalisessa kansalaisuudessa

Suomen lainsäädännössä kotipaikka-asia on ratkaisu ainutlaatuisella tavalla. Kun henkilöllä ei ole käytössään asuntoa, vaan hän asuu pysyvästi matkailuautossa, määräytyy hänen kotikuntansa kotikuntalain 2 §:n 2 momentin mukaisesti. Kyseisen lainkohdan mukaan, jos henkilöllä ei ole käytössään asuntoa lainkaan, hänen kotikuntansa on se kunta, jota hän perhesuhteidensa, toimeentulonsa tai muiden vastaavien seikkojen johdosta itse pitää kotikuntanaan ja johon hänellä on edellä mainittujen seikkojen perusteella kiintein yhteys. Paikkariippumaton digitaalinen henkilötodistus on tarkoitus ottaa Suomessa käyttöön vuonna 2023.

Autonomadi ymmärtää vapautensa rajat

Ihmiskunnan vapaudet ovat meille kuuluvia oikeuksia, joiden loukkauksia vartioimme. Autonomadi lähtee siitä, että vapaus on vapautta jostakin, mutta myös vapautta johonkin. Vapaudet on tehty käytettäväksi ja elettäväksi. Tärkeintä on vapaus toteuttaa unelmiaan. Meillä pitää olla oikeus olla oma omituinen itsemme. Ihminen ei voi olla vapaa kaikesta, vaan vapaus on välttämättömyyksien tajuamista. Vapauden veli on vastuu. Ollessamme vapaita, meidän on otettava vastuu itsestämme, toisistamme ja maapallostamme. Meidän on ajateltava niin, että mitä me teemme toisille tai maapallolle niin kuin me toivomme toisten ihmisten ja maapallon tekevän meille.

Autonomadi tukee valinnallaan ilmastomuutoksen pysäyttävää taistelua

Valittuaan autoasumisen autonomadi tietää, että hänen valintansa tukee luonnostaan ilmastomuutoksen pysäyttävää taistelua, koska valinta vaatii minimalistisista elämäntapaa, joka tarkoittaa elämää, missä vähemmän on enemmän. Arjessa minimalistinen elämäntapa näkyy muun muassa karsitun yksinkertaisena kotina, vaatekaappina ja kalenterina. Elämää yksinkertaistetaan omasta vapaasta halusta. Autoon ei yksinkertaisesti sovi sitä tavaramäärää kuin pysyvään asuntoon.

Vihreä siirtymä haastaa matkailuautoteollisuuden

Ilmastomuutos on suuri haaste matkailuautolle, joka on tyypillisesti maantiellä kulkeva iso pakkilaatikko, joka kuluttaa paljon dieseliä, siinä on huono eristys, sen lämmittäminen tai viilentäminen kuluttaa paljon energiaa. Matkailuauton rakentamisen ja käyttämisen hiilijalanjälki on suuri.

Matkailuautot on suunniteltu tilapäiseen, ei ympärivuotiseen asumiskäyttöön. Valmistajat korostavat tätä, koska ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetuilla autoilla, pysyvillä asunnoilla, olisivat tiukemmat suunnittelu- ja rakentamisnormit, jotka tulevat vihreän siirtymän seurauksena edelleen kiristymään. Tuotanto ja lainsäädäntö eivät tunne toistaiseksi asuntoautoa.

Matkailuauton kehitys asuntoautoksi vaatii innovaatioita

Matkailuautot ovat kehittyneet viime vuosina huomattavasti ja ne muistuttavat jo oikeaa kotia. Vesi- ja jätevesiliittymät helpottavat jätehuoltoa. Älykotiteknologia on merkittävässä roolissa tulevaisuuden asuntoautoissa. Digitaalisuuden ansiosta koti on asunnon lisäksi työpaikka, koulu, kauppa, ravintola, terveyskeskus, ooppera, teatteri, urheilutalo jne. Ubiikkiteknologia (kaikkialla olevaa teknologiaa) soveltuu erittäin hyvin asuntoautoihin. Kun tekniikka on upotettu seiniin, rakenteisiin ja huonekaluihin näkymättömäksi, se ei vie tilaa. Toimintoja ohjataan kosketuksen, äänen tai katseen avulla.

Tekniikka pyrkii kaikkialla autokodissa tukemaan asukkaan hyvinvointia ja ehdottaa erilaisia asioita asukasprofiilin pohjalta esimerkiksi valaistuksen, lämmön, äänimaailman, ravinnon, liikunnan tai lääkityksen suhteen. Kun ubiauton järjestelmiin on kytketty tekoälyomalääkäri, saa asukas jatkuvasti ajantasaista asiantuntija-apua terveytensä hoitamiseen. Teknologia mahdollistaa myös auton sisutuksen muutokset. Eri päivinä auto voi olla sisältä erilainen.

Suomesta autonomadismin luvattu maa

Huolimatta siitä, että Suomi on Euroopan tasolla väkimäärältään pienehkö maa, matkailuautojen määrä per 10 000 asukasta Suomessa on Euroopan suurin. Autonomadismi tulee muuttamaan maailmaa, mutta millaiseksi se muuttaa, tarvitaan paljon tutkimus- ja innovaatiotoimintaa. Suomeen, autonomadismin synty- ja kotimaana, pitäisi nopeasti perustaa autonomadismin tutkimus- ja innovaatiokeskus, jonka tutkimuskohteina olisivat:

  1. Autonomadi itse. Sopeutuuko ihminen 11 000 vuotisen paikallaanolon jälkeen paikattomaan elämäntapaa? Pystyykö ihminen ja onko hänen mahdollista elää minimalistisen elämäntavan mukaan kulutusyhteiskunnan normien vastaisesti? Miten syntyvät ja kehittyvät autonomadien sosiaaliset suhteet?
  2. Autonomadiyhteiskunta. Autonomadismilla tulee olemaan suuri vaikutus yhteiskuntien organisoitumiseen. Tarvitaan autokaupunkeja, jossa kiinteiden rakennusten sijaan asuntoina ovat autot. Onko kunta eri puolilla maailmaa olevien paikkojen verkosto, johon kuuluva digikuntalainen saa niistä tarvitsemansa palvelunsa? Onko tulevaisuuden kunnallinen vuokra-asunto asuntoauto ja sen pysäköintipaikka kunnassa? Miten verotetaan asuntoauto työsuhde asuntona ja/tai autona?
  3. Autokoti. Matkailuautojen alustat ovat hyvässä kehitysvaiheessa. Itseohjautuva sähköauto on pitkällä. Autokodin kehitystyössä ollaan alussa. Digitalisaatio, robotisaatio, globalisaatio ja alustatalous muokkaavat toimialoja ja yrityksiä uuteen uskoon ja antavat autokotien kehitykselle uskomattoman mahdollisuuden. Tässä suhteessa Suomella on paljon annettavaa ja Suomi olisi luonteva paikka autokodin kehitys- ja innovaatiotyölle.
  4. Autonomadismi muuttaa matkailua. Autoilla tapahtuva matkailu kasvaa hyvin nopeasti ja Suomella on paljon mahdollisuuksia tulla automatkailun kesä- ja talviparatiisiksi. Mitä teemme, jos autonomadien suureen ”Midnight Sun Festival”-tapahtumaan Saimaan saareen tulee miljoona autonomadia?
Lisätietoja:

Ilkka Ronkainen
+ 358 40 4784 934


E-kirjoja on saatavilla: https://www.bod.fi/kirjakauppa/autonomadismi-ilkka-ronkainen-9789528058557

Painettuja kirjoja on saatavilla julkistamistilaisuudessa


Ilkka Ronkainen

Valtiotieteiden maisteri Ilkka Ronkainen on liikkeenjohdon konsultti, joka on uransa aikana ollut uudistamassa satoja organisaatioita Suomessa ja muissa maissa. Innostuksesta matkailuautoiluun syntyi Autonomadismista kertova kirja, joka on jatkoa Ronkaisen paikallisuuden muutokseen liittyvään kirjasarjaan.

Ilkka Ronkaista Lahden Caravan 2022 -messujen ohjelmalavalla haastatteli Matkailuajoneuvotuojat ry:n varapuheenjohtaja Tanja Saarnio.

 

Kuvagalleria

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2022