TIEDOTE 6.9.2024
Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttöveron korottamista 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta.
Matkailuajoneuvoalan toimialajärjestö Matkailuajoneuvotuojat ry (MAT), matkailuajoneuvon käyttäjien muodostamien yhdistysten valtakunnallinen keskusjärjestö SF-Caravan ry, sekä Suomen Matkailu-organisaatioiden yhdistys Suoma ry ovat 5.9. todenneet yhteisenä lausuntonaan seuraavaa:
Pidämme matkailuautojen käyttövoimaveron maltillista korotusta oikeana ratkaisuna autoverotuen poiston sijaan. Suhtaudumme suunniteltuun yli 500 %:n veronkorotukseen kuitenkin erittäin huolestuneesti. Sellaista ei tule toteuttaa ja suurten matkailuautojen maksukattoa tulee harkita.
Alkujaan kaavailtu matkailuautojen autoverotuen poisto olisi vähentänyt merkittävästi uusien matkailuautojen myyntiä ja ohjannut kysyntää käytettyinä muista EU-maista tuotaviin matkailuautoihin. Tällä olisi ollut negatiivinen vaikutus valtion verokertymään, koska käytettyinä maahantuoduista autoista ei makseta täyttä arvonlisäveroa. Vaikutus myös leasing-markkinaan olisi ollut suuri ja harmaan talouden riski olisi kasvanut merkittävästi. Käytettyjen matkailuautojen kasvava tuonti olisi avannut uusia mahdollisuuksia järjestäytyneelle rikollisuudelle ja harmaan talouden toimijoille. Ajoneuvokannan vanhentuessa myös turvallisuus olisi heikentynyt.
Matkailuautojen käyttövoimaveron yli 500 %:n korotus 0,9 sentistä 5,5 senttiin olisi täysin kohtuuton. Se aiheuttaisi suurta vahinkoa ja korotuksella olisi toteutuessaan monella tapaa negatiivinen vaikutus. Alan harrastajien verotaakka kasvaisi suhteessa kohtuuttomasti. Korotuksen tulisi olla maltillinen, jotta se ei vaikuttaisi haitallisella tavalla markkinoihin ja talouteen. Käyttövoimaveron kaksinkertaistaminen 0,9 sentistä 1,8 senttiin toisi valtiolle 12 miljoonaa euroa verotuloa vuodessa. Tätä tasoa lähdettiin alun perin olleessa esityksessä hakemaan.
Kun korotus olisi kohtuullinen, se ei aiheuttaisi luonnoksessa kuvattuja verotuottoja pienentäviä käyttäytymisvaikutuksia, eikä matkailuautojen omistajia tarvitsisi yliverottaa. Lisäksi käyttövoimaveron perimiselle tulisi asettaa 3.500 kg:n mukainen katto, jotta painavien matkailuautojen veron määrä ei nousisi täysin kohtuuttomaksi.
Lisätietoa:
Mika Jokinen
Toiminnanjohtaja
Matkailuajoneuvotuojat ry (MAT)
Hae matkailuajoneuvoja
Hakusivustot ovat kätevin tapa etsiä sopivaa matkailu-ajoneuvoa. Alla olevien linkkien kautta saat hyvän käsityksen markkinoilla olevista matkailuautoista ja -vaunuista.
Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä:
Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2024