Kuvat: Eetu Kokkonen, teksti Moottori-lehdestä 5/2020
Jos kaksivetoinen matkailuauto ei riitä, Hymer ML-T 580 4x4 tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon Mercedes-Benz Sprinterin nelivedolla.
Onko matkakotisi joskus jäänyt, tai edes meinannut jäädä, kiinni sukulaisen nurmikolle tai mutaiselle metsätielle? Tai ovatko talvisten auraamattomien teiden jyrkät ylämäet kauhistuttaneet niin sanottujen ’’persmäkien’’ uhalla? Ratkaisu ongelmaan löytyy nelivetoisesta matkailuautosta, joita edustaa koeajomme tähti Hymer ML-T 580 4x4.
Auto on rakennettu nelivetoisen Mercedes-Benz Sprinterin pohjalle. Moottorina on 163-hevosvoimainen 416 CDI, jonka jatkeena on 7G-Tronic -automaattivaihteisto. Lisää voimaa haluavat voivat valita pellin alle myös 190-hevosvoimaisen 419 CDI:n, ja vähempään tyytyville on tarjolla edullisempi 143-hevosvoimainen 414 CDI.
Napeilla pidemmälle
Lähes seitsenmetrisen puoli-integroidun matkailuauton omamassa kohoaa nelivetotekniikalla höystettynä 2 910 kilogrammaan. Kantavuutta B-ajokortilla ajettavaan Hymeriin jää siis 590 kg. Suurella maavaralla varustetulla Sprinterin alustalla varustetun ML-T 580 4x4:n korkeus on reilut kolme metriä.
Auto on normaalisti takavetoinen, mutta ohjaamon sähköisellä kytkimellä voimaa alkaa välittymään myös etupyörille 35:65-vetosuhteella. Maasto-ominaisuuksien parantamiseksi Hymerissä on myös painikkeesta kytkettävä alennusvaihteisto. Näiden avulla matkailuautoakin voi jo kutsua kelpoiseksi ajokiksi ainakin helpohkoon maastoon. Ongelmaksi jäävät enää suurehkot ulkomitat, matkailuauton peräylityksen takia metsään Hymerilläkään ei ole asiaa.
Tuoko lisäkorkeus ongelmia?
Ennen koeajoa mietityttää auton vakaus kovemmissa nopeuksissa. Matkailuautot eivät ole parhaimmillaankaan miellyttäviä ajettavia esimerkiksi moottoriteiden rampeissa, vaan suuri kallistelu pakottaa pitämään vauhdin alhaisena. Myös sivutuuli ravistelee näitä autoja voimakkaasti. Miten käy, kun normaalin Sprinterin alustan sijaan käytössä on nelivetoisen 16,2 senttimetriä korkeampi versio?
Huoli osoittautuu turhaksi. Vauhdin hurmaan tiukoissa mutkissa ei tälläkään Hymerillä pääse, mutta ajossa ei ilmene mitään poikkeavia ongelmiakaan. Korotus ei siis enää valmiiksi korkeassa autossa tunnu missään – korkeintaan kulutuksessa.
Ajettavuus on muutenkin kohdallaan. Moottorivalikoiman keskimmäisin vaihtoehto riittää mainiosti ainakin maantiellä, ja automaattivaihteiston avulla ajaminen on vaivatonta. Vetelyäkään ei ilmene, muuten kuin satunnaisten sivutuulenpuuskien aiheuttamana.
On siis vaikea kuvitella tilannetta, missä ainoastaan 1 030 euroa perusmallia kalliimman 416 CDI:n voima loppuisi. Tehokkaimman koneen lisähinta puolestaan on jo 5 500 euroa.
Käyttöliittymästä kiitosta
Koeajoyksilö oli laajasti varusteltu: kattaukseen kuuluu muun muassa Mercedeksen MBUX-tietoviihdejärjestelmä 10,25-tuumaisella näytöllä, peruutuskamera, ilmalämmityksen korvaava vesikeskuslämmitys ja liuta ajoavustimia. Etenkin autonvalmistajan oma käyttöliittymä on matkailuautoon erittäin tervetullut lisä, tarvikemankka saisi tunnelman auton ohjaamossa siirtymään takaisin päin ainakin yhden vuosikymmenen verran.
Korkeintaan kolmelle
Asumisosan tilat on suunniteltu kahden ihmisen tarpeet edellä. Auton takaosan erillisvuoteet saa tarvittaessa yhdistettyä välikappaleella kolmen hengen yhteiseksi pediksi. Normaalisti sängylle noustaan lattian porrastuksella, mutta kolmen hengen virityksessä nousuun tarvitaan irrotettavia tikkaita. Vuoteen molemmin puolin löytyy lukuvalot.
Keittiö ei hurmaa koollaan, tiskipöydän mitat on 95 x 52 cm. Esiin taitettavan lisätason ja kolmiliekkisen lieden avulla pakolliset ruoanlaittotoimet saa kuitenkin varmasti tehtyä. Keittiötarvikkeille on ilahduttavasti tilaa leveissä vetolaatikoissa.
Itse oleskelutilan pöytäosa on neljälle hengelle erittäin hyvän kokoinen. Vänkärin jakkaralla istuvan ruokailemisen helpottamiseksi, tai pikemminkin mahdollistamiseksi, pöydän alta kääntyy reilun kokoinen lisätaso. Myös sohvalla mahtuu istumaan kaksi aikuistakin erinomaisesti.
Auton sisätiloja ympäröiviä suljettavia hyllyjä on riittävästi, etenkin kun tällä autolla matkataan oletettavasti maksimissaan kolmen hengen voimin.
Takatalli vakuuttaa suuruudellaan. Oviaukkokin on molemmin puolin reilun kokoinen. Lisäksi tilaa on hyödynnetty avohyllyköllä, joten kaiken takaosaan sijoitettavan roinan ei tarvitse lojua irtonaisena.
Hyvästä viimeistelystä huolimatta hinta varusteltuna hieman hirvittää. 122 985 eurolla saa jo valita saman valmistajan Supremeline- ja Masterline-mallistojen matkailuautoja, jotka eivät toki ole lainkaan maastokykyisiä, mutta tuovat mukanaan hurjasti muuta.
Hymer ML-T 580 4x4
Hinta alkaen 96 130 €
Koeajoauton hinta 122 985 €
Dieselmoottori 2 143 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto
120 kW (163 hv) / 3 800 r/min
380 Nm / 1 400–2 400 r/min
Mitat (p/l/k) 6 980 / 2 220 / 3 062 mm, akseliväli 3 665 mm
Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 000 / 750 kg
Takuu 2 vuotta
Hyvää maastokelpoisuus, ajettavuus, valoisuus, takatallin koko
Huonoa hinta, yöpymispaikkoja korkeintaan kolmelle
Hae matkailuajoneuvoja
Hakusivustot ovat kätevin tapa etsiä sopivaa matkailu-ajoneuvoa. Alla olevien linkkien kautta saat hyvän käsityksen markkinoilla olevista matkailuautoista ja -vaunuista.
Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä:
Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2024