Matkailuajoneuvojen uusimmat tuulet ja trendit

Antti Siljamäki
10.10.2018
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:

Jokaisen mallivuoden vaihtuessa on nähtävissä matkailuajoneuvoissa uudistuksia. Eri merkeillä mallistokohtaisten uudistusten määrä vaihtelee. Välillä ne ovat suurempia, välillä pienempiä.

Vuoden 2019 mallistoissa on monia uudistuksia. Tässä jutussa käsitellään muutoksia yleisellä tasolla, mitkä ovat havaitut trendit.

VAN-tyyppisten matkailuautojen kiinnostus kasvussa

VAN-matkailuauto on alle 6,5 metriä pitkä ja max. 2,2 m leveä ajoneuvo, jossa on matkailuautotehtaan tekemä kori erillisen alustan päälle. Asiakkaiden kiinnostus näitä ajoneuvoja kohtaan oletetaan kasvavan, koska retkeilyautojen (pakettiauton koriin tehty matkailuauto, liukuovi oikealla sivustalla) kysyntä on vilkasta.

 

Knaus Travelino

Pienten vaunujen kysyntä lisääntymässä

Pienten, alle 6 m pitkien vaunujen etu on niiden keveys ja käsiteltävyys. Parhaimmillaan vaunuihin mahtuu jopa neljä yöpyjää. Vaunujen kokonaispainot ovat pienimmillään jopa alle 750 kg, yleisimmin tuhannen kilon molemmin puolin.

 

 

Camp-Let telttaperävaunu

Muistatko vielä telttaperävaunut?

80-luvulla telttaperävaunu oli varsin yleinen näky Suomenkin maanteillä. Telttaperävaunu on telttailun vaihtoehto käyttäjän tarvitsematta luopua telttailun tunnelmasta. Nykyisin telttaperävaunut on hyvin varusteltuja ja niihin voi ostaa laajennusosia tarpeen ja kukkaron mukaan.

 

 

Knaus Boxdrive – VW Crafter-alustalla

Uusia alustoja matkailuautoihin

Mallivuodelle 2019 esiteltiin useita uusia matkailuautojen alustoja. Suurimman huomion keräsi Mercedes-Benz Sprinter-alustallaan, jossa on huomioitu matkailuautovalmistuksen erityistarpeet. Muita uusia alustoja esitteli MAN ja Volkswagen Crafter. Uudet alustat mahdollistavat erilaisia uusia ratkaisuja, jotka varmasti houkuttelevat uusia ja nykyisiä käyttäjiä myyjäliikkeen puheille.

 

Pohjaratkaisuihin uusia tuulia

Matkailuautojen pohjaratkaisuissa on nähtävissä istuinryhmissä lisääntyvä määrä molemmilla seinillä oleva pitkä sohja ja niiden välissä pöytä, jonka toinen puoli kääntyy tarvittaessa toisen päällä mahdollistaen helpomman kulkemisen etuistuimille ja takaisin. Lisäksi matkailuauton peräosan kehittäminen on ollut suunnittelijoiden kiinnostuksen kohteena. Mallivuoden 2019 ratkaisuissa löytyy ajoneuvoja, joissa on auton takaosassa joko U-ryhmä tai ns. lounge, jossa on istuinsohva ja sen yläpuolella alaslaskeutuvua vuode.

Matkailuvaunuissa etukeittiöiden suosio on edelleen kasvussa ja siksi niitä näkyy yhä useammassa mallissa. Pienten matkailuvaunujen kysyntä on kasvussa.

Retkeilyautoissa pohjaratkaisuja on kehitetty entistä enemmän perinteisten matkailuautojen suuntaan. Uusina pohjaratkaisuna on esitelty muun muassa auton peräosassa oleva parivuode toisella seinällä (kts.kuva) ja sen vieressä wc-kylpyhuone. Konseptiasteella on jo nähty retkeilyauton etuosa, jossa on L-muotoinen istuinryhmä.

Valoa ja avaruutta

Kattoikkunoiden määrä on lisääntymässä sekä matkailuautoissa että -vaunuissa. Matkailu- ja retkeilyautoissa ohjaamon ja istuinryhmän yläpuolella on entistä useammin suuret kattoikkunat (Sky roof), jotka tuovat valoa ja tilavuutta ohjaamoon ja istuinryhmään.

Matkailuvaunuissa etukeittiöiden lisääntymisen myötä myös suurten kattoikkunoiden määrä on lisääntynyt.

Yleisenä piirteinä kaikissa matkailuajoneuvoissa on vaaleiden sisustusmateriaalien lisääntyminen. Aiemmin tummat tai kirsikkapuupinnoitteiset puukalusteet ovat muuttuneet vaaleiksi tai aivan valkoisiksi. Lisäksi avohyllyjen määrä on lisääntynyt.

Mullistava jääkaappi

Dometic on esittellyt matkailuajoneuvoihin uuden jääkaapin, jonka erikoisuus on molemmista reunoista avattava ovi. Lisäksi jääkaapin koneisto on uusittu ja sen myötä jääkaapin viileänä pysyminen on parantunut erityisesti yli 30-lämpöasteen lämpötiloissa.

Muita huomioita

Matkailuajoneuvojen digitaalinen verkkottuminen lisääntyy. Tämä näkyy käytännössä erilaisten etäohjausmahdollisuuksien lisääntymisen, huoltotietojen lähettämismahdollisuuden huoltoon ja ajoneuvojen keskinäisenä yhteydenpitomahdollisuutena.

Hymer-konserni on testannut jo jonkin aikaa USA:ssa itseohjautuvaa matkailuautoa. Düsseldorfissa Dethleffs esitteli ensimmäisen tutkielman sähkökäyttöisestä matkailuautosta, jonka toimintasäde on noin 200 km.

Kehitys kehittyy ja matkailuajoneuvokäyttäjät sen mukana.

>> Tutustu vuoden 2019 malleihin

Artikkeliin liittyvät hakusanat: 2019asuntoautoasuntovaunumatkailuautomatkailuvaunu

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2024