Matkailuajoneuvolla läpi koko vuoden?

VIERASKYNÄ
16.3.2022
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:

Eri tahoilla käydään usein keskustelua siitä, voiko matkailuajoneuvojen parissa harrastaa Suomessa talvella. Onko caravan-harrastus pelkkä kesäharrastus? Siihen vaikuttaa moni asia ja oma mieltymys, kukin tavallaan.

Mikäli Suomen oloissa aikoo harrastaa matkailua talvisaikaan, on hyvä valita sellainen matkailuajoneuvo,  mikä on tehty pohjoisen olosuhteisiin. Eristykset pitäisi olla kunnossa ja esim. kaksoispohja auttaa asiassa. Useimmat matkailuajoneuvot sopivat hyvin talvimatkailuun. Onpa niitäkin useita, jotka asuvat ajoneuvoissaan ympäri vuoden pärjäten vallan mainiosti. Toki tiettyjä seikkoja tulee kuitenkin huomioida kovemmilla pakkasilla. Ja taitavat tietyt automerkit olla tehtyjä enemmän tällaisiin kovempiin olosuhteisiin.

Harrastaisimme varmastikin enemmän matkustelua myös talvella, jos vain työtilanteet sallisivat. Odottaen sitä aikaa, kun päästään eläkkeelle😊. Itseäni hieman rajoittava tekijä on myös tuo pimeä aika, kun valoisuutta talvella pimeimpään aikaan kestää niin vähän aikaa, eikä mielellään haluaisi istuksia autossa suurinta osaa päivästä. Matkustelussa itselle tärkeä osuus on ulkoilulla, sekä nähtävyyksillä. Toki esim. revontulibongaus tai kuutamokävely pimeällä on myös mukavaa. Otsa- tai taskulamppuja on myös hyvä olla mukana, sekä heijastinliivit oman näkyvyyden vuoksi. Eläkkeelle päästyä haaveena olisi suunnata talvisin pidempiksi ajoiksi myös etelän valoon ja lämpöön.

Kävimme viikon reissulla pohjoisessa juuri alkavien hiihtolomien alla

Auto oli seisonut kylmänä pidempään, joten piti sitä hieman lämmitellä ensin. Meillä on Truma, joka kaasulla lämmittää loistavasti. Testasimme sähkössä Mix1:stä, mikä ei riittänyt, autossa oli melko viileää. Ylläksellä sähkössä pakkasen ollessa yöllä yli 20 astetta, valintana Mix2, joka toimikin hyvin. Hyvä opiskella ohjekirjaa paremmin. Sähkössä saa mukavasti lattialämmityksenkin toimimaan. Tosin tulihan meille sitten lämpökatkos kylmimpänä yönä ja vikakoodia selvittelimme tunnin verran, jona aikana ehti lämpökin laskea viisi astetta. Ei ollut ”yökaasua” käytössä. Vikakoodi löytyi englanninkielisiltä sivuilta ja herjasi virtapiikkiä. Onneksi lämmitys saatiin taasen uudelleen käyntiin. Käynnistyskaapelit on tietysti jokaisen autoilijan lisävaruste. Joskin auton hyytyessä hinauspalvelu tulee kyllä vakuutuksen kautta apuun.

Pari yötä olimme pelkällä kaasulla, joka pitää meidän auton hyvin lämpimänä. Talvisaikaan suojapeitteen käyttö etuosassa auttaa välttämään vetoa. Hyvä vinkki myös karavaanarisivustolta, että peitteessä se hopeapuoli aina lämpimämpää kohden, eli talvella autoa vasten. Varautua kannattaa vikatilanteiden varalle lämpimin varustein, meillä on sekä untuva- että villapeitot käytössä. Joinakin öinä nukun jopa pipo päässä, sillä lämpö ei niin hyvin nouse makuuosan päätyyn. Moni on myös laittanut lattioihinsa lisäseristemattoja, meillä ei ole ollut tarvetta, vaan hyvin tarkenee ihan sukkasillaankin. Voihan sitä myös hankkia tarvittaessa lisälämmittimiä. Rovaniemellä kokeiltiin myös Best Parkia, jossa sähkö on pelkälle valolle, ellet sitten maksa lisämaksua. Tulee myös muistaa lämpimät vaatetukset niin ulkoilua kuin yllättäviä tilanteita varten.

Fiksu hankinta eritoten etuvetoiselle matkailuautolle on lumiketjut

Viime talvena lumiketjuille olisi jo ollut hieman tarvetta, mutta tällä kertaa tuli tosi tarpeeseen. Ajaessamme Riisitunturille huoltoauto oli parkkeerannut keskelle mäkeä ovi auki, jolloin jouduimme pysähtymään, eikä auto sitten enää siitä lähtenytkään liikkeelle. Mäessä asenneltiin ketjuja ilman etukäteisopettelua. Muutama ohiajaja siinä hieman naureskeli. Saatiin ketjut paikalleen ja hyvin liikkui auto sen jälkeen mäen ylös. Ehkä voisi mukana pitää myös luistonestolevyjä. Lapio tulee kyllä ehdottomasti talvella olla varusteena, ja pitkävartinen harja lumen poistoon katolta, hiekkasäkkikin ehkä voisi joihinkin tilanteisiin olla avuksi. Ylläkselle päästyä auto vain suti lumessa saapuessamme, jolloin toinen karavaanari tuli ystävällisesti vetämään auton irti, hinausköysi tai -liina on hyvä varuste mukana.

Monenlaista opittavaa

Olen tainnut aiemmissa kirjoituksissani tuoda hyvin esiin, että olemme enemmän puskatyyppejä, mutta talvella matkustaessa on hyvä päästä sähköön kiinni, ettei hupiakku tyhjene ja voi käyttää sähköä huoletta. Vaikka meillä ei juuri ole sähkölle muuta käyttöä lämmityksen lisäksi, kun emme televisiota tai muita sähköhärpäkkeitä ole hankkineet autoon, puhelimia ja tabeja toki lataillaan. Samoin kun olet jossain leirintäalueella tai matkaparkissa, niin pääsee suihkuun/saunaan ja toilettiin, sekä pesemään tiskit ja tarvittaessa pyykit, mikä on tietty hyvä lisäetu talvisin. Toisten samanhenkisten kanssa syntyy usein myös mukavia juttutuokioita. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, onko leirintäalueita matkakohteissa auki, sillä suuri osa ei talvisin ole.

Täytimme vesitankkia reissuun lähtiessä ja kuinkas sen kanssa kävikään. Pitkässä ajossa ei kovalla pakkasella automme eristeet riitä, joten vesi jäätyi putkiin. Eli opittavaa on monenlaista melko uutena harrastajana. Parempi pitää siis käyttövedet kanistereissa mukana, ja että saa toiletinkin huuhdeltua, ellet ole varma autosi erityksistä.

Viikko oli upea, ajoimme Seinäjoen, Kemin kautta Ylläkselle, josta siirryimme Rovaniemen kautta Posiolle ja Rukalle ja Iisalmen kautta kotiin. Oli laskettelua, hiihtoa, kävelyä, lumikenkäilyä, retkeilyä tuulessa ja tuiskussa vaaroilla. Maisemat olivat kertakaikkisen upeita. Yhtenä iltana kokkailtiin työpaikan järjestämässä etäkokkikoulussa Harri Syrjäsen opein. Hyvin onnistui paremman ruuankin kokkaus kaasuliedellä ja -uunilla. Lapin luonto luo outoa taikaa, kuten laulussakin sanotaan. Suosittelenkin kaikkia kokeilemaan, voisiko talvimatkailu olla se oma juttu.

Pelkokerroin oli välillä ajossa pyryssä kapeilla teillä kovilla, ajaminen pimeässä alkaa näin vanhemmiten olla myös raskasta. Hyvä talvirenkaat ovat välttämättömät. Hengissä selvittiin tästäkin reissusta, ja taas monta kokemusta ja muistoa rikkaampina. Kevättä ja päivien pidennystä odotetaan kovasti, jolloin reissuun lähdetään taas helpommin pelkiksi viikonlopuiksikin.

Mukavia retkiä kaikille karavaanareille, hyvä unohtaa edes hetkeksi ympärillä oleva kavala maailma.

Voimia näihin haastaviin aikoihin itse kullekin!


Virpi Puhalainen omistaa kaikki oikeudet jutun kuviin ja niiden kopioiminen tai luvaton käyttö on kielletty

Olen Liikkuvakoti.fi:n vieraskynäilijä Virpi Puhalainen, elämysmatkailija sekä koti-ihminen, kolmen nuoren aikuisen äiti. Mieheni ja chihuahua koiramme kanssa aloitimme seikkailut omien pyörien päällä kesän 2020 alussa. Parhaat unet saankin liikkuvassa kodissamme. Rakastan herätä aikaisin tutkimaan ja kuvaamaan uusia paikkoja. Olen iloinen kerätessäni uusia kokemuksia matkan varrella ja saadessani kokea upeita makuelämyksiä. Kamerallani saan myös talteen ikimuistoisia paikkoja ja hetkiä.

Tervetuloa mukaan – seikkaillaan yhdessä!

Löydät Virpin myös Instagramista

Kuvagalleria

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2022