Matkailuajoneuvon käyttö talvella

Toimitus
19.10.2020
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:

Matkailuajoneuvoharrastus eroaa edukseen muun muassa moottoripyörä- tai veneilyharrastuksesta. Ero on siinä on, että matkailuajoneuvoa voi käyttää ympäri vuoden.

Tällä vuosikymmenellä matkailuajoneuvojen määrä talvisilla teillä on lisääntynyt, joka on merkki ympärivuotisen harrastustoiminnan kasvusta. Talvikäytön lisääntymisestä huolimatta moni karavanaari laittaa ajoneuvonsa talviteloille syksyn edetessä kohti talvea. Leirintäalueiden kausipaikoilla matkailuvaunuja käytetään paljon myös talvikaudella, monen niistä ollessa muun muassa laskettelurinteiden juurella.

Syitä talven ohittamiseen harrastuksen osalta on monia:

  • kesällä on liikuttu riittävästi
  • talviharrastamiseen ei ole aikaa
  • ajoneuvo ei sovellu talvikäyttöön
  • ajamisen pelko talvikeleillä
  • talvikäyttöä ei ole vain tullut kokeiltua

Nykyajan matkailuajoneuvoista suurin osa on talvikäyttöön soveltuvia. Toki lämpivyyden osalta on eroja, mutta yhdessäkään ajoneuvossa ei tarvitse palella. Olen monesti yrittänyt rohkaista karavanaareita talvikäytön kokeilemiseen, sillä siinä on oma hohtonsa: ulkona pakkasta ja lunta, sisällä lämmintä ja paikkaa voi vaihtaa oman mielen mukaan.

Talvikäytön perusasioita

Onnistuneen talvikäytön perusasioita ovat yksinkertaisia, mutta samalla myös välttämättömiä:

  • liikkuvassa matkailuajoneuvossa hyvät talvirenkaat
  • lumen poisto katolta ennen liikkeelllelähtöä
  • pehmeä pitkävartinen lumiharja
  • kunnon lumilapio
  • ovien lukot hyvin voideltu esim. aseöljyllä
  • lukkosula varalta
  • matkailuautossa ohjaamon talvietupeitto
  • akkukaapelit
  • hinausköysi
  • syrjäteillä liikkuville lumiketjut
  • pesun jälkeen ovien tiivisteiden huolellinen kuivaaminen ja lukkojen voitelu
  • raikas- ja harmaavesijärjestelmän tyhjennys käytön jälkeen
    • hanat kannattaa jättää auki käytön jälkeen
  • ajoneuvon vahaus ennen talvikautta suojaa maalipintaa suolaisilla teillä
  • kaksi täyttä kaasupulloa aina matkassa
  • erillinen sähkölämmitin kaasulämmityksen ongelmatilanteiden varalle
  • jätä kaapit ja laatikostot auki käytön jälkeen
Malta lämmittää ennen lähtöä

Ennen matkallelähtöä kannattaa kovilla pakkasilla aloittaa sisätilojen lämmittäminen vuorokautta aiemmin. Avaa kattoluukut ja kaikki kaapit sekä laatikostot kostean ilman poistamiseksi. Kattoluukut voivat olla auki muutamia tunteja, jotta kosteus poistuu samalla kun lämpö nousee sisätiloissa.

Moni karavaanari ei käytä talviolosuhteissa ajoneuvon vesijärjestelmää etenkin jos kyse on vain muutaman vuorokauden oleskelusta. Vesikannu toimii hyvin. Hammaspesu ja muut harmaat vedet voi tyhjentää wc-pyttyyn, joka kuitenkin yleensä on käytössä ja tyhjennetään käytön jälkeen. Monessa matkailuautossa on nykyisin myös lämmitettävä ja eristetty harmaavesisäiliö, jota voi hyvin käyttää talvella.

Käytön jälkeen

Matkailuajoneuvossa ei tarvitse pitää yllä lämpöä, kun sitä ei käytetä. Käytön jälkeen avaa kaapit ja laatikostot, jotta ilma vaihtuu. Tyhjennä mahdollisesti käytössä olleet raikas- ja harmaavesijärjetelmä ja wc. Hanat kannattaa jättä auki, joka edellyttää 12 V virran päältä poisottoa, ellei ajoneuvossa ole erillistä kytkintä vesipumpulle. Jos kytkintä ei ole, sen asentaminen on suositeltavaa, koska kustannus ei ole suuri.  Varmista myös, että kattoluukkujen ympäristöt ovat esteettömät ilmanvaihdolle.

Ennakoi tulevat tilanteet

Matkailuauto on oivallinen tapa liikkua myös talvella. Ennen matkalle lähtöä, puhdista auto huolellisesti lumesta, myös katto. Katolla oleva lumikerros aiheuttaa selvän vaaramomentin lisäpainona ja myös muille tiellä liikkuville. Talvella ajettaessa on oltava kesäkelejä selvästi ennakoivampi, sillä jarrutusmatkat pitenevät entisestään ja liukkaisiin jyrkkiin mäkiin on otettava reilusti vauhtia. Etuvetoisten matkailuautojen etupää on usein varsin kevyt, joka on hyvä huomioida liukkailla ajettaessa. Etupään pitoa parantaa hyvät nastarenkaat, lumiketjut ja täysi polttoainesäiliö, joka on monessa autossa ohjaamon kohdalla.

Katso video: Varautuminen talveen ja talvikäyttö

Artikkelin on alun perin toimittanut Antti Siljamäki

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2024