Matkailuautojen korimallit

Toimitus
17.6.2019
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:
Alkovi, puoli-integroitu, integroitu, retkeilyauto. Mitä ne ovat? Lue juttu, niin tiedät enemmän.

Matkailuauton korimallia miettiessä kannattaa miettiä omia tarpeita esimerkiksi kuvittelemalla itseään viettämässä pidempää aikaa matkailuauton sisällä perusrutiinien parissa. Malleja kannattaa vertailla ja mahdollisesti kokeilla vuokraamalla. Seuraavassa lyhyesti autojen korimallit ja Matkapatongin kommentit niiden plussista ja miinuksista.

Puoli-integroitu, integroitu, alkovi vai retkeilyauto?

Matkailuauton korimallia miettiessä vaihtoehtoja on monia. Asiaa kannattaa miettiä kuvittelemalla itseään viettämässä pidempää aikaa matkailuautossa perusrutiinien parissa. Malleja kannattaa vertailla ja kokeilla. Seuraavassa lyhyesti autojen korimallit ja Matkapatongin kommentit niiden plussista ja miinuksista.

Alkoviauto

Se perinteinen. Alkovimalliset matkailuautot ovat yleisimpiä teillämme liikkuvia matkakoteja. Alkovi-nimitys tulee ohjaamon päällä olevasta nukkuma- tai säilytystilasta (alkovista). Tämä tilaratkaisu vapauttaa enemmän muita tiloja oleskelukäyttöön ja mahdollistaa useampien nukkumapaikkojen rakentamisen autoon alkovin lisäksi. Kaikissa alkoviautoissa ei kuitenkaan alkovi ole välttämättä makuutila, vaan se voi olla myös säilytystilaa. Alkoviautot ovat yleensä rakennettu suoraan sarjavalmisteisen pakettiauton rungon pohjalle tai erityisen AL-KO -runkoalustan päälle käyttäen pakettiauton muuta perustekniikkaa.

Alkovimallin suurimpia etuja on se, että neljän hengen makuutilat mahtuvat kokonaispituudeltaan kohtuulliseen mittaain (alle 7 m). Suurimmat alkoviautot on rekisteröity jopa kuudelle matkustajalle. Alkoviauton ilmanvastus on puoli- tai integroitua autoa suurempi ja ne ovat useimmissa tapauksissa myös korkeampia erityisesti etuosastaan.

Puoli-integroitu

Puoli integroitu on nimensä mukaisesti puolittain auton omaan alustaan rakennettu ja puolittain korinvalmistajan yhteinen tuotos. Puoli-integroidussa matkailuautossa ei ole erillistä ulospäin näkyvää alkoviosaa. 2000-luvun puolivälin jälkeen korimallia kehitettiin auton etupään istuinryhmässä olevalla alaslaskeutuvalla vuoteella, joka tuo ajoneuvoon mukavasti muutaman makuupaikan lisää.  Tämä korimalli on myös hieman virtaviivaisempi ja huomattavasti pienemmän ilmanvastuksen omaava ratkaisu kuin alkovi.

Puoli-integroitu korimalli on eniten myyty matkailuautotyyppi. Vuonna 2018 (1-8/2018) myydyistä autoista 53 % oli puoli-integroituja.

Integroitu

Integroidussa matkailuautossa on käytetty ainoastaan alustanvalmistajalta pelkkä alusta. Autot eivät ole ulospäin tunnistettavissa tietyn alustan mukaisiksi, koska koko matkustamon kori on rakennettu kokonaan matkailuautovalmistajan toimesta. Auton korin ja alustan integrointi mahdollistaa sisätilojen tehokkaan käytön ohjaamon osalta.  Integroidussa autossa ohjaamo on yhtenäistä osaa matkustamon kanssa.

Koko auton ulkokuoren rakentaminen mahdollistaa ainoana korimallina myös ohjaamon täyden lämpöeristyksen. Integroidut matkailuautot ovat hieman alkovi- ja puoli-integroituja autoja kalliimpia, koska kori on rakennettu kokonaan matkailuajoneuvovalmistajan toimesta. Ohjaamon suuri lasipinta mahdollistaa hyvät näköalat niin paikallaollessa kuin leiriytyessä.

Retkeilyauto

Retkeilyauto on ehkäpä näppärin ja myös samalla huomaamattomin matkailuautojen korimalleista. Ulkoisesti tämä korimalli muistuttaa tavallista pakettiautoa ja sitä se onkin myös hyvin pitkälle. Retkeilyauto sopii parhaiten pienelle porukalle ja useimmat näistä onkin rakennettu vain kahta henkilöä silmälläpitäen. Retkeilyautoissa on kuitenkin yleisimmin kaikki samat mukavuudet kuin muissakin matkailuautoissa: wc, suihku, jääkaappi, liesi ja lämmitys, mutta retkeilyautossa ne ovat vain hyvin paljon pienempään tilaan mahdutettuina. Plussapuolina voidaan mainita auton monikäyttöisyys; useimmista malleista joissa sänky on takana, saa sängyn niputettua “kuljetusasentoon” joka mahdollistaa myös pitkän tavaran kuljetuksen. Muita plussapuolia ovat halvemmat silta- ja tullimaksut auton pienien ulkomittojen ansiosta sekä tarvittaessa kaupunkien keskustoihin ajaminen ja parkkeeraaminen.

Teksti: Mikko Hammar/matkapatonki.fi
>> Tutustu matkapatonki.fi -blogiin

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2024