Tutkimustulokset todistavat: Caravan-matkailussa arvostetaan vapautta ja joustavuutta.

Toimitus
26.11.2024
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:

TIEDOTE 26.11.2024

Matkailuajoneuvotuojat ry (MAT) teetti yhteistyössä SF-Caravan ry:n kanssa syys-marraskuussa 2024 kuluttajille ja matkailuajoneuvoharrastajille suunnatun Caravan-alan kyselytutkimuksen. Tutkimuksen toteutti Suomen johtava autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut asiantuntijayritys Value Clinic Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti matkailuajoneuvoalan kiinnostavuuteen ja vetovoimaan.

Tutkimuksessa selvitettiin mm. asiakkaiden keskeisiä hankinnan motiiveja uuden sekä käytetyn kaupassa, sekä miksi vuokraus voi toimia houkuttelevana vaihtoehtona. Kyselyyn vastasi 3 665 henkilöä.

Työikäiset arvostavat vapautta ja joustavuutta caravan-matkailussa

Matkailuajoneuvo ostetaan liikkeestä

70 % asioi verkkosivustoilla, joissa yritysten lisäksi myös yksityishenkilöt ilmoittavat matkailuajoneuvoja myytäväksi (esim. nettikaravaani.com). 42 % etsii autoliikkeitä, jotka myyvät matkailuajoneuvoja ja 36 % vastaajistaa käy matkailuajoneuvoihin liittyvissä tapahtumissa (Caravan-messut, viikonloppunäyttelyt, yms.)

Caravan-matkailu mahdollistaa monipuolisen harrastamisen ja eri harrastusten yhdistämisen. 43 % vastaajista Caravan-matkailee ympäri vuoden.

Lämmin kiitos kaikille kyselytutkimukseen osallistuneille!

Lisätietoja:

Mika Jokinen, toiminnanjohtaja
Matkailuajoneuvotuojat ry (MAT)


Matkailuautoalan asiakassegmenttitutkimus paljastaa muuttuvat matkailutottumukset ja asiakaspreferenssit

Kauppatieteiden maisteriksi valmistunut Elle Tick on tehnyt gradutyönään asiakassegmenttitutkimuksen matkailuautoalan asiakkaista Suomessa. Tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa: kyselyllä ja asiantuntijahaastatteluilla. Tutkimus paljasti merkittäviä eroja vuokraajien ja omistajien matkustustavoissa, ikäprofiileissa sekä preferensseissä.

Vuokraajat

Tutkimuksesta selvisi, että vuokraaja-asiakkaat koostuvat useista eri ikäryhmistä ja tuloluokista. Yleisimmin vuokraajat ovat 55–65-vuotiaita, mutta joukossa on myös nuoria, jotka ovat kiinnostuneita kokeilemaan vanlife-tyylistä elämää. Tutkimus osoitti, että vuokraajien tulotaso vaihtelee, ja heidät voi jakaa budjetti- ja luksusmatkailijoihin. Luksusmatkailijat ovat useimmiten vanhempaa väestöä ja nuoremmat suosivat budjettimatkoja.

Tutkimustulosten mukaan vuokraajat suosivat automatkailua yleensä kesäkaudella ja kotimaassa. Ajoneuvoista erityisesti automaattivaihteiset matkailuautot ovat suosittuja vuokraajien keskuudessa, mikä tuo alan toimijoille tärkeää tietoa ajoneuvo valikoiman kehittämisestä.

Omistajat

Omistajaien joukossa korostuvat keski- ja hyvätuloiset asiakkaat, joista suuri osa on ostanut matkailuauton suoraan jälleenmyyjältä, mutta nuoremmat, vanlife-trendistä innostuneet käyttäjät ovat tulevaisuuden asiakasryhmä, joka kasvaa ja voimistuu jatkuvasti. Useimmiten omistajat arvostavat autoissaan muun muassa hyvää pohjaratkaisua, laadukasta merkkiä ja korkeaa lisävarustelutasoa. Miltei kaikki vastaajat ovat omistaneet useampia matkailuautoja tai ovat kiinnostuneita vaihtamaan autonsa lähitulevaisuudessa. Keskimäärin omistajat vaihtavat matkailuautonsa noin viiden vuoden välein. Yli 55-vuotiaat suosivat puoli-integroituja ja integroitua matkailuautoja, joissa on tilaa tavaroille ja lapsenlapsille. Alkovimallisia hamuavat erityisesti perheelliset ja retkeilyautot kiinnostavat eniten nuoria pareja.

Omistajat ovat yleisesti ottaen aktiivisia matkailijoita, jotka tekevät monenlaisia matkoja ympäri vuoden. Useimmat omistajat tekevät kuukausittain pitkiä tai lyhyempiä reissuja ja pitävät matkailuautoilua elämäntapanaan, johon sisältyy luontoelämyksiä ja ulkoilmaharrastuksia, kuten pyöräily, vaellus ja valokuvaus.

Tutkimus tuo esille, että matkailuauton käyttäjät, sekä vuokraajat että omistajat, arvostavat vapautta ja ympäristöystävällisyyttä. Monet kokevat matkailuautoilun elämäntapana, jossa yhdistyvät elämysmatkailu, seikkailunhalu ja vapauden tunne. Taloudelliset seikat vaikuttavat erityisesti matalamman tuloluokan matkailijoihin, jotka suosivat edullisempia ajoneuvovaihtoehtoja ja kotimaan matkailua, kun taas korkeammat tuloluokat osoittavat monipuolisemmin kiinnostusta matkakohteisiin ja matkailuauton ostoon.

Matkailuautoalan asiakassegmenttikartoitus (PDF)

Lisätietoja:

Elle Tick on 22-vuotias yrittäjä. Hän toimii osaomistajana ja kehitysjohtajana pohjoismaiden johtavassa matkailuautovuokraamoketjussa Touring Cars:ssa. Hän on suorittanut kauppatieteiden maisterin tutkinnon Northamptonin yliopistossa, ja hän tuo mukanaan vahvaa osaamista liiketoiminta-analyysin, strategisen kehityksen ja myyntianalyysin alueilta kaikkeen tekemäänsä. Elle on myös MAT:n nuorisotoiminnan vastaava.

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2024