Vuokrakaravaanarin ABC

Pekka Virtanen
6.5.2019
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:

Miten olisi lomamatka vuokratulla matkailuajoneuvolla? Nyt eletään alan sesonkiaikaa, mutta vapaita ajoneuvoja kannattaa silti kysellä. Matkailuvaunujen vuokraus on vähäisempää kuin matkailuautojen vuokraus.

Alkoviautossa on ohjaamon päällä olevan makuutilakyttyrän ansiosta yleensä enemmän makuupaikkoja kuin muissa matkailuautomalleissa. Puoli-integroitu on kuitenkin yleisin matkailuautotyyppi. Pakettiauton koriin rakennetut peltikoriset retkeilyautot ovat hiukan kompaktimpia ja näppärämpiä pyöriteltäviä kuin muut matkailuautotyypit.

B- eli henkilöautokortilla saa ajaa valtaosaa matkailuautoista: se riittää matkailuautoille ja vaunuyhdistelmille, joiden kokonaismassa on alle 3 500 kiloa. Vuokranantaja saattaa kuitenkin edellyttää 20 vuoden ikää. B/96-kortilla saa kuljettaa yhdistelmää, jossa kokonaismassat ovat enintään 3 500 kg (vetoauto) ja 4 250 kg (yhdistelmä). BE-luokan ajokortilla vastaavat massat ovat 3 500 kg ja 7 000 kg.

C1-luokan ajokortti on minimivaatimus, jos matkailuauton kokonaismassa on yli 3 500 kg. Vuokra-autot ovat yleensä alle 3,5-tonnisia, mutta niitä lastattaessa pitää huomioida kantavuus, sillä varsinkin Saksassa ajoneuvoja punnitaan liikenteessä.

Dieselin tankkaaminen tuorevesisäiliöön ei ole ihan tuntematon ilmiö vuokraustoiminnassa. Mutta vaikka käyttövesisäiliössä on vettä, sitä ei pidä juoda. Lämmin vesi ja suihku kuuluvat yleensä varustukseen.

ESP-ajonvakautus ei ole vielä itsestäänselvyys matkailuautoissa, ei myöskään liikkeellelähtöjä helpottava mäkilähtöavustin. Myös muut kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät vasta tuloaan. Valtaosa nykyautoista on etuvetoja. Automatti- tai robottivaihteisto helpottaa ajoa.

Fiat Ducato on yleisin matkailuajoneuvoalusta. Ajossa pitää huomioida auton leveyden ja korkeuden lisäksi takaylitys käännöksissä ja peruutettaessa. Katonrajassa olevan markiisin autoa leventävä vaikutus jää helposti huomaamatta. Tv-antenni pitää laskea ennen ajoa alas.

Grillisetti, ulkopöytä- ja tuolit, astiat, vuodevaatteet, pyyhkeet ja lastenistuimet ovat yleensä lisähintaisia varusteita. Myös wc-kemikaaleista saatetaan periä maksu, eikä vessan käyttö onnistu ilman niitä. Verkkovirtajohtojen pitää olla vakiona, ja usein sitä on myös polkupyöräteline.

Hyttysverkot ikkunoissa ja asunto-osan ovessa kuuluvat perusvarusteluun. Levähdyspaikoille unohtuvat irralliset ulkoporrasjakkarat alkavat olla historiaa. Sähkörapun ulkonaolosta kerrotaan vähintään kojelaudan merkkivalolla, usein äänekkäällä summerilla.

Istuimet ovat usein korkeaselkänojaiset, eikä ajoasennosta saa yhtä mukavaa kuin henkilöautoissa. Asunto-osassa on normaalisti 2–3 turvavyöpaikkaa. Sohvapenkkejä ei ole suunniteltu varsinkaan lapsimatkustajien mukavuutta ajatellen. Ajon aikana on istuttava turvavöissä, eikä vaunussa saa matkustaa.

Jääkaappi toimii kaasun lisäksi 12 ja 230 V:n virralla. 2- tai 3-liekkinen liesi voi olla varustettu sähkösytytyksellä. Keittiössä on niukasti tasotilaa ja harvoin astiankuivauskaappi. Myös kahvinkeittimen ja mikroaaltouunin puuttumiseen pitää varautua.

Kalusteet, varsinkin pöytä- ja tasopinnat, eivät ole yhtä vahvarakenteisia kuin kotona. Kaikki itse aiheutetut vauriot pitää maksaa, ja esimerkiksi tasoon tullut iskemäjälki aiheuttaa kalliin lisälaskun. Kaikki sisä- ja ulkopuoliset vauriot pitää dokumentoida (kuvaus), kun ajoneuvo otetaan vastaan.

Lattialämmitys toimii yleensä vain verkkovirralla. Lämminvesivaraajan kapasiteetti on rajallinen, joten peseytymisessä kannattaa hyödyntää leirintäalueiden palveluita. Ilmakeskuslämmitys (Truma) on yleisempi kuin nestekeskuslämmitys (Alde). Kaasupullot (2 x 11 kg) riittävät viikon matkalle, niiden kuuluminen vuokraan pitää selvittää.

Makuutilassa on parivuode tai erillisvuoteet. Auton etuosassa voi olla alkovi tai alas laskettava vuode. Vuoteet ja patjat ovat nykyisin kohtuullisen tasokkaita. Sohvaryhmästä tehtävä vuode on aina epämukava tilapäisratkaisu, joka voi edellyttää tilaa vievien lisäelementtien kuljettamista.

Nopeusrajoitukset ovat Suomessa tällaiset: alle 3,5-tonniset uudemmat matkailuautot (abs-jarrut ja etuturvatyynyt) 100 km/h, muut matkailuautot ja kaikki matkailuvaunuyhdistelmät 80 km/h. Matkailuajoneuvo ei mahdu normaaliin pysäköintiruutuun.

Olohuone on vaunussa isompi kuin autossa. Ohjaamon istuimet käännetään osaksi sohvaryhmää, ja pöydän ääreen mahtuu 4–6 henkeä. Katosta alas laskettava vuode saattaa estää olohuoneen käytön. Telineeseen kiinnitetty tv kuuluu yleensä varustukseen, mutta kanavat pitää aina virittää uudelleen.

Peruutuskamera helpottaa huomattavasti auton pysäköimistä, mutta se on vielä harvinainen varuste. Matkailuautossa on riittävän takanäkymän antavat ulkopeilit, mutta vaunun veturi pitää varustaa lisäpeileillä. Vaunuyhdistelmän peruuttamista kannattaa harjoitella.

Rekisteriotteeseen merkittyjä massoja tai henkilömääriä ei saa ylittää. Ulkomaille matkattaessa kannattaa hankkia kansainvälinen leirintäkortti. Autoliiton henkilökohtaisen Plus-jäsenyyden edut koskevat vain yksityiskäyttöön rekisteröityjä alle 4 000 kg:n matkailuautoja.

SF-Caravanin jäsenyhdistysten SFC-alueet eivät välttämättä ota karavaanarijärjestöön kuulumattomia leiriytyjiä. Leirintäalueiden taso, palvelut ja hinnat vaihtelevat. Luvalliseen paikkaan pysäköidyssä ajoneuvossa saa yöpyä, mutta leiriytyminen edellyttää maanomistajan lupaa.

Tavarat, myös astiat ja keittiön lisälaitteet (kahvinkeitin jne.), pitää kiinnittää ajon ajaksi hyvin. Matkailuauto pitää aina pakata, kun sillä lähdetään liikkeelle, mutta vaunu voidaan jättää niille sijoilleen ja lähteä kauppa- tai tutustumismatkalle vetoautolla.

Ulkomaille suunnattaessa pitää huomioida vuokrausehdot, eivätkä kaikki vuokraajat salli esimerkiksi Venäjän-matkoja. Kotieläinten mukanaolosta pitää sopia erikseen, eikä tupakointia sallita. Kesäsesonki näkyy vuokraushinnoissa.

Vakuutusten voimassaolo ja sisältö pitää ehdottomasti selvittää. Ja se, miten toimitaan teknisten ongelmien ilmetessä. Itse aiheutettu ajoneuvon rikkoutuminen menee käyttäjän piikkiin, mutta varsinkin yksityisten ja pienempien vuokraajien kohdalla voi tulla vääntöä myös moottori- tai vaihteistorikosta. Takuusumma pitää usein maksaa luottokortilla.

X-risteyksissä – tai aina käännyttäessä – pitää huomata, että matkailuauton ohjaamon ikkunoissa olevat verhojen kehykset kasvattavat näkemistä haittaavien pilareiden kokoa. Huolellisuus sekä ajossa että asuttaessa vähentää turhia harmeja ja kustannuksia aiheuttavat vauriot.

Yritys, jolla on paljon kalustoa, on todennäköisesti hintavampi mutta varmempi vuokranantaja, kuin mitä on yhden tai muutaman ajoneuvon pyörittäjä: jos yksi ajokki rikkoutuu, koko varauskalenteri ei mene sekaisin. Ajoneuvon palauttaminen muualle kuin lähtöpisteeseen voi olla mahdollista lisämaksusta.

Älytekniikka tekee tuloaan matkailuajoneuvojen toimintojen ohjailuun, mutta vuokra-ajoneuvoissa toiminnot hoituvat yleensä perinteisellä tavalla. Ajoneuvon ja lämmittimen ohjauspaneeleihin pitää tutustua, samoin kaasupullon vaihtoon liittyviin toimenpiteisiin.

>> lue myös "Vuokraamalla liikkeelle"
Hae matkailuajoneuvoja

Hakusivustot ovat kätevin tapa etsiä sopivaa matkailu-ajoneuvoa. Alla olevien linkkien kautta saat hyvän käsityksen markkinoilla olevista matkailuautoista ja -vaunuista.

Nettikaravaani.com

Netticaravan.fi