Carado vm. 2020

Toimitus
15.8.2019
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:
Mallisto laajenee ja yksityiskohtia hiotaan

Elokuu 2019 – Saksalainen, Erwin Hymer –konserniin kuuluva Carado laajentaa jo ennestään monipuolista mallistoaan ja myös kehittää sitä lukuisilla pienemmillä uudistuksilla.

Kaksi vuotta sitten Carado esitteli täysintegroidun malliston ensimmäiset versiot. Nyt malleja on kaikkiaan neljä, kun tarjolle tulee erillisvuoteinen, alle seitsemänmetrinen uutuus I338. Tästä pohjaratkaisusta tulee myös puoli-integroituversio T338.

Alle seitsemän metrin pituuteen on päästy siten, että erilliset wc ja suihku on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi ja edessä olevaa sivusohvaa on lyhennetty. Muutoksista huolimatta tilaa on mukavasti neljälle matkustajalle. Puoli-integroituun saa myös lisävarusteena nostovuoteen, joten kunnolliset makuupaikat löytyvät kaikille. Keittiö on tilava ja L-mallinen.

I338 ja T338 ovat pidempiä sisariaan myös noin 2 000 euroa edullisempia. I338:n lähtöhinta on reilut 62 000 euroa ja T338:n hinta reilut 52 000 euroa.

Uusi Van-sarja menestyy

Alkuvuodesta Carado esitteli kokonaan uuden mallisarjan eli Van-luokan.

Van on ketterä, kompakti ja edullinen. Se poikkeaa perinteisestä puoli-integroidusta eniten leveytensä ansiosta: kokonaisleveys on 18 senttiä vähemmän eli 2,14 metriä. Tämä mahdollistaa monille käyttäjille helpomman ajoneuvon käsittelyn ja parkkeeraamisen. Myös korkeutta on madallettu siten, että kokonaiskorkeus on 2,71 senttiä. Tästä huolimatta kunnollisesta sisäkorkeudesta ei ole jouduttu tinkimään (195 cm).

Mallistossa on kaksi pohjaratkaisua; alle kuusimetrinen poikittaisvuoteinen V132 ja 6,65-metrinen erillisvuodemalli V337. Molemmissa on myös iso takatalli sekä todella hyvä kantavuus, sillä alle 3,5-tonnista autoa pystyy tarvittaessa varustamaan ja lastaamaan runsaaasti. Kantavuutta on mallista riippuen 800-950 kiloa.

Myös hinta houkuttaa: vastaaviin puoli-integroituihin verrattuna alle 44 000 euron hinta tarkoittaa jopa 5 000 euron eroa. Toisaalta taas hintaluokka on lähes sama kuin retkeilyautoissa, joten valinnan varaa riittää kunkin tarpeeseen, kun ketterää ja edullista matkakotia suunnittelee.

Lahden Caravanmessuilla nähdään syyskuussa molemmat mallit. Autoja on kuitenkin tuotu jo Suomeen paljon ja ensimmäinen erä oli elokuun alkupuolella jo lähes myyty. Suosio on yllättänyt maahantuonnin ja ajoneuvoja pyritään saamaan lähikuukausina lisää.

Vlow-retkeilyautolle uusi startti

Caradon messuosasto Lahden Caravanmessuilla tulee olemaan monipuolinen, sillä myös Caradon retkeilyauto Vlow on jälleen mukana vuoden paussin jälkeen. Sen tuotanto on siirretty Saksin osavaltioon Neustadtin tehtaalle eli kaikki Caradon mallit tulevat jatkossa samasta tehtaasta.

Vlow-malliston pohjaratkaisut ovat ennallaan, mutta sisätiloja on optimoitu ja ilmettä kehitetty. Malleja on kolmessa pituusluokassa (5,41, 5,99 ja 6,36 m) neljä ja ne vastaavat erilaisiin tarpeisiin tarjoten kuitenkin kaikki matkailuautolta vaadittavat perusasiat; mukavat paikat matkustaa, oleilla, ruokailla, peseytyä ja yöpyä. Nyt malliston lisävarustelista on myös kasvanut tärkeillä yksityiskohdilla: pienten lasten istumia varten saa Isofix-kiinnityksen ja talvella pärjätään entistä paremmin, koska harmaavesisäiliöön saa eristyksen lisäksi myös lämmityksen.

Caradon retkeilyautojen hinnat alkavat 42 000 eurosta.

Jatkuva huomio yksityiskohtiin

Caradon muuhun mallistoon on tehty lukuisia parannuksia tulevalla mallikaudelle. Esimerkiksi alkovimalleissa ja retkeilyautoissa on integroitu patja ja pohjan säleikkö yhteen siten, että patjat ovat paitsi mukavampia, myös kevyempiä ja erityisesti retkeilyautoissa tämä helpottaa vuoteen purkamista ja kasaamista.

Keittiöissä on puolestaan uusittu ikkunaa ympäröivä alue siten, että siinä on erillinen paneeli, joka suojaa varsinaista seinää roiskeilta ja kaiken lisäksi se antaa keittiölle tyylikkäämmän ilmeen.

Uutta, raikasta tyyliä on saatu myös vuoteiden päätyihin kaikissa puoli-integroiduissa ja integroiduissa sekä alkovimalli A464:ssa. Vuoteen päädyssä on myös uudet spottivalot USB-pistokkein.

Suomeen tuotavat puoli-integroidut ja täysintegroidut mallit saavat myös korin linjoja paremmin mukailevat raami-ikkunat vakiovarusteeksi. Täysintegroiduissa on puolestaan uudet laajakulmapeilit sekä mahdollisuus jopa viisimetriseen markiisiin.

>>www.carado.fi

Lisätietoja:

Merkkivastaava Vesa Riihinen
vesa.riihinen@erwinhymergroup.com
puh. 040 7615 155

Artikkeliin liittyvät hakusanat: 2020asuntoautoCaradomatkailuauto

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2019