Hymer MasterLine on esitelty

Toimitus
3.4.2019
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:

Hymeristä on vuosikymmenten kuluessa muodostunut synonyymi Saksassa valmistetulle premiumluokan matkailuautolle.  Menestystarina jatkuu nyt isolla Hymer MasterLine –mallistolla, joka perustuu Mercedes-Benz Sprinterin tekniikkaan, Hymerin SLC-alustaan,  koeteltuun vankkaan korirakenteeseen sekä erittäin moderniin sisustuksen ilmeeseen ja tehokkaisiin tilaratkaisuihin.

 Viime kesänä Hymer lanseerasi markkinoille täysin uuden, Mercedes-Benz Sprinterin etuvetotekniikkaan perustuvan B-klasse ModernComfort (B-MC) -malliston. Siitä tuli välittömästi myyntimenestys sekä puoli-integroituna että täysintegroituna versiona alle 3,5 tonnin painoluokassa.

Huhtikuun alussa Hymerin esittelemä uutuus - B-klasse MasterLine (B-ML) - on leveämpi ja pidempi lippulaivamallisto, jonka painoluokka on 4,5 tonnia. B-ML:n leveys on matkailuautojen ”yleinen maksimi” eli 2,35 metriä ja pituus 7,89 metriä.

Huippumoderni tekniikka

B-klasse MasterLinen rakenteen ydin on Sprinterin etuvetoon perustuva moottori- ja voimansiirtotekniikka. Kuljettajan ympäristö on hyvin henkilöautomainen ja vakiona ovat muun muassa avaimeton käynnistys, sivutuuliassistentti sekä kaikki muu Mercedekselle ominainen turvallisuus- ja mukavuustekniikka. Hymerille tunnusomaista on esimerkiksi se, että sen kaikissa malleissa on aina vakiona ohjaamon molemmat turvatyynyt.

Lisävarustetarjonta on myös  monipuolinen. Uutuuteen saa esimerkiksi 9G-automaattivaihteiston, tehokkaamman 177 hevosvoiman moottorin (vakiona 143 hv), sähköisen käsijarrun, aktiivisen vakionopeuden säätimen ja 10,25-tuumaisen kosketusnäyttöisen multimedialaitteen.

Sprinterin tekniikan jatkona autossa on Hymerin Super Light Chassis –alusta (SLC), jossa on 36 senttimetriä korkea lämmitettävä kaksoispohja. Asunto-osan tekniikka on suurimmalta osaltaan sijoitettu kaksoispohjan rakenteeseen. Näin asunto-osassa on tasainen lattia ja tilankäyttö on optimoitu huippuunsa. Raikasvesi- ja harmaavesisäiliöiden kapasiteetti on alansa kärkeä: 180 ja 150 litraa. Vertaistaan hakevat myös takatallin koko (max. 123 x 110 cm) sekä kantavuus (350-450 kg).

SLC-alusta takaa ennen kaikkea erinomaiset ajo-ominaisuudet, sillä painopiste on mahdollisimman alhaalla ja keskellä. SLC-alustan tekniikka mahdollistaa myös läpilastattavan tavaratilan akseleiden väliin.

Korirakenteen perustana on Hymerin patentoima PUAL2-kori eli 34 millimetriä paksu alumiini-polyuretaani-alumiini –rakenne, jossa on paras mahdollinen lämmöneristys ja tiiveys. Katon, perän ja lattian pintamateriaalina on puolestaan kolhuja kestävä lasikuitu.

Uusi ikoninen muotoilulinja

B-klasse MasterLinessa on sukunäköä Hymerin tuoreimpiin integroituihin malleihin, mutta heti on havaittavissa myös selvä ero: keulan muotoilu on kehittynyt taas askeleen dynaamisempaan ja modernimpaan suuntaan. Keulan muodon ydin lähtee liikkeelle jo kylkien puolelta, jotka kaartuvat selvästi kohti keulaa. Tämä koskee myös sivulaseja, jolloin on saatu aikaiseksi parempi, panoraamatyyppinen näkyvyys ohjaamosta ulos. Uuden muotoilun linjaa kutsutaan nimellä Hymer Iconic Signature.

Kaksi pohjaratkaisua

B-ML:stä esitellään ensimmäisessä vaiheessa kaksi pohjaratkaisua: erillisvuodemalli 780 ja parivuodemalli 790. Leveän korin ansiosta erillisvuoteiden leveys on lähes 90 senttiä ja parivuoteen leveys 156 senttiä. Parivuoteen käytön helpottamiseksi sen korkeutta voidaan säätää sähköisesti noin 15 senttimetrin toleranssilla.

Makuutilat voidaan molemmissa malleissa osastoida täyskorkeiden liukuovien avulla. Ison auton itsestäänselvyyksiin kuuluvat myös erilliset suihku ja wc-tilat. Mallissa 780 voidaan osastoida myös suihku ja wc-tila myös erikseen etuosan tiloista.

Huippumodernin L-mallisen keittiön uutuus on puolestaan 153-litrainen jääkaappipakastin, joka aukeaa molemmin puolin eli joko keittiön tai istuinryhmän suuntaan. Istuinryhmän selkänojan ja keittiösaarekkeen väliin on sijoitettu ”piilopaikka” 32-tuumaiselle TV:lle, johon saa lisävarusteena sähköisen nostomekanismin.

Vakiovarustukseen kuuluu ohjaamon yläpuolelta laskeutuva leveä vuode. Myös asunto-osan istuinryhmästä voidaan muodostaa makuupaikka. Matkustajapaikkoja on neljä, mutta lisävarusteena on saatavana myös viides istumapaikka. Mukavuutta lisää myös leveämpi, 65-senttinen asunto-osan ovi, joka voidaan yhdistää keskuslukitukseen ja käyttää ilman avainta (RFID), ja johon saa myös sulkeutumisavustimen.

Hymer B-klasse MasterLine -malliston hintaa ei ole vielä vahvistettu. B-ML:n varsinainen Suomen ensiesittely tapahtuu Lahden Caravanmessuilla 19.-22. syyskuuta.

Lisätietoja:

Vesa Riihinen
Merkkivastaava
vesa.riihinen@erwinhymergroup.com
puh. 040-7615 155

Artikkeliin liittyvät hakusanat: asuntoautoHymerMasterLinenmatkailuauto

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2019