Hymeriltä täysin uusi Mercedes-mallisto

Antti Siljamäki
12.9.2018
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:

Hymerin mallivuoden 2019 uutuustarjonta on laajempaa kuin vuosikausiin. Terävimpänä kärkenä on uusi hopeanuoli eli uuden Mercedes-Benzin Sprinterin pohjalle tehty Modern Comfort (B-MC), josta on tarjolla sekä puoli-integroitu että integroitu mallisto. Kyseessä on kokonaan uusi matkailuauto, joka on kahden Euroopan johtavan premiumajoneuvovalmistajan, Hymerin ja Mercedes-Benzin tiiviin yhteistyön tulos.

Hymer-uutuus rakentuu kolmen keskeisen elementin yhdistelmästä. Keulalla on Mercedes-Benz Sprinterin uudistettu etuvetoon perustuva huippumoderni ajoneuvotekniikka, tämän jatkeena Hymerin kehittämä uusi kaksoispohjainen SLC-alusta ja ympärillä Hymerin patentoitu toisen sukupolven PUAL-korirakenne. Ja tietysti tässä Euroopan moderneimmassa matkailuautossa on myös täysin uusi sisustus.

Hymer on ollut ainoana matkailuajoneuvovalmistajana mukana Mercedes-Benzin uuden Sprinterin kehitystyöryhmässä. Sprinterin tekniikkaa on uusittu ja kehitetty, sillä nyt sen saa myös etuvetoisena taka- tai nelivedon lisäksi. Uutta tekniikkaa Mercedeksen osalta edustaa myös korkeampi turvallisuustaso. Sprinterissä on vakiona sivutuuliassistentti, adaptiivinen vakionopeuden säädin ja aktiivinen jarruassistentti. Kokonaan uudelleen rakennettu kuljettajan ympäristö on huomattavasti lähempänä henkilöautoja kuin ennen.

Etuvetomallien moottorivaihtoehtoina ovat 143- ja 177-hevosvoimakset 2,2-litraiset Euro 6D-moottorit. Vaihteistovaihtoehtoina ovat 6-portainen manuaali sekä 9-portainen automaatti, jonka vaihteenvalitsin on sijoitettu ohjauspylvään oikealle puolelle viikseen henkilöautojen tapaan. Näin keskikonsolista vapautuu tilaa säilytykseen. Multimediajärjestelmät on niin ikään uusittu kokonaan ja ovat joko 7 tuuman tai 10 tuuman näytöllä varustettuja.

Uuden Sprinterin tekniikan etuna on se, että autosta saadaan kevyempi ja se on loogisemmin rakennettavissa. Kun tämä yhdistetään Hymerin uuteen alustaan, lopputuloksena on paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu kevyempi täysin uuden sukupolven matkailuauto.
Ensimmäisen kerran SLC-alusta esiteltiin uudessa Fiat-pohjaisessa B-klasse Supreme Linessa vuosi sitten. Erillisjousitetun taka-akselin toimittaja on AL-KO, mutta muutoin uusi alusta on kokonaan Hymerin käsialaa. Kaksoispohjallinen alusta on 36-senttiä korkea, minkä ansiosta kaikki matkailuajoneuvotekniikka on sijoitettu akseleiden väliin. Tällä on paljon merkitystä painopisteelle, joka on saatu näin mahdollisimman alas ja keskelle. Itse asunto-osan kannalta etu on se, että lattia on tasainen ja eri toimintojen sijoitukset voidaan suunnitella entistä vapaammin ja liikkuminen ilman porrastusta on helpompaa. Kaksoispohjassa on tilaa myös tavaroille ja luukkuja on sekä ulkona että sisätiloissa.

Uusi alusta säästää myös painossa. Esimerkiksi nyt esiteltävän integroidun B-MC I-malliston kaikki ensimmäiset esiteltävät pohjaratkaisut mahtuvat alle 3500 kilon luokkaan neljälle matkustajalle. Vajaat seitsemän metrisen erillisvuotein varustetun B-MC I 580 -mallin massa ajovalmiina on 2990 kiloa. Näin se on saatavissa myös Suomessa suositulla ALDEn nestekiertoisella lämmityksellä neljälle matkustajalle B-ajokorttiluokkaan.
Kaikkea painosäästöä ei kuitenkaan ole käytetty tähän tarkoitukseen, vaan painovaraa on pystytty hyödyntämään myös vesitankkeihin: raitista vettä mahtuu mukaan nyt 180 litraa ja harmaavesisäiliö on 150-litrainen. Alle 3500 kilon luokassa lukemat hakevat vertaistaan.
Vahvistuneen rakenteen ansiosta myös takatallissa on runsaasti kantavuutta eli peräti 350 kiloa ja lisävarusteisena jopa 450 kiloa.

Kahdeksan pohjavaihtoehtoa
B-MC-mallistossa on tarjolla sekä puoli-integroitu että integroitu matkailuauto. Molemmissa on neljä pohjaratkaisua. Hieman alle 7-metrisistä malli B-MC T/I 550 on poikittaisvuodemalli ja 580 pitkittäisvuoteinen. 7,39 –metrisistä on tarjolla malli 680 pitkittäisvuoteilla ja 690 saarekevuoteella.

Suomessa ennakoidaan, että suosituimmaksi nousee sekä puoli-intergroitujen että integroitujen versioiden osalta malli 580. Sen erikoisuutena on muun muassa kylpyhuoneen etuseinään, oleskelutilan suuntaan integroitu 32-tuumaisen televisio sijoituspaikka.

Aikaisempiin Mercedes-vaihtoehtoihin (ML-T/ML-I) nähden uuden tekniikan mahdollistamaa painovaraa on käytetty myös uutuuksien leveyteen eli 2,22-metrin kokonaisleveyden sijaan leveyttä on nyt 2,29-metriä. Lukema vaikuttaa pieneltä, mutta sen todella huomaa kun ajoneuvoon nousee. Esimerkiksi B-MC 580 –mallien kalustusta on optimoitu siten, että keskellä ajoneuvoa on entistä enemmän kulkutilaa. Tästä huolimatta ei ole tingitty esimerkiksi riittävän kokoisesta keittiöstä tai kylpyhuoneesta. Jopa vuoteiden mittoja voidaan tässä mallisarjassa muokata siten, että niiden pituus on peräti 2,2 metriä – varsin poikkeuksellista alle 7-metrisessä matkailuautossa.

Nostovuodeversioita syksyllä

Syksyn aikana Hymer tuo markkinoille myös nostovuoteella varustetut B-MC:n puoli-integroidut mallit. Etuosan katto muotoillaan näissä malleissa korkeammaksi ja näin vuoteen alle saadaan 1,9-metrinen vapaa tila vuoteen ollessa ylhäällä.

B-MC –malliston hinta alkaa 80 900 eurosta.

Taka- ja nelivetoinen ML-T uudistuu

Mallivuodelle 2019 Hymerin uutuudet eivät jää vain uuteen B-MC-sarjaan. Samalla kun Sprinter uudistui, uudistuu myös takavetoinen ML-T –mallisto, josta on tarjolla neljä pohjaratkaisua. Poikittaisvuodemalli 550:n lisäksi on kolme erilaista pitkittäisvuodemallia 570, 580 ja 620. Näistä 570 ja 580 ovat alle 3,5 -tonnisia. Mercedes-tekniikan lisäksi ML-T -malliston koko sisustus on uusittu.

Kuluvien kahden vuoden aikana juuri ML-T:ssä on Suomen markkinoilla saavuttanut merkittävää suosiota nelivetoinen versio. Automatkailijat haluavat selvästikin enemmän omaa rauhaa ja nelivetoinen matkailuauto mahdollistaa ajamisen paikkoihin, joissa rauha on taattu. ML-T:n nelivetoisen version toimitukset aloitetaan asiakkaille ensi kesänä.

Uudistuksia myös Hymer-Fiateihin

Fiat-pohjainen Hymer-mallisto on edelleen laaja Mercedeksen rinnalla. Kapeakorinen Exsis-luokka uudistettiin perusteellisesti mallivuodelle 2018. Nyt Exsis-T –mallisto laajenee uudella kompaktilla 374-pohjaratkaisulla. Korin pituus on 5,99 metriä ja autossa on pitkittäisvuoteet.

Lisätietoja:

Vesa Riihinen
Merkkivastaava
vesa.riihinen [ät] erwinhymergroup.com
puh. 040-7615 155

Artikkeliin liittyvät hakusanat: asuntoautoHymermatkailuautoMercedes-Benz

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2024