Vinkki: Takatukijalat tuovat vakautta

Antti Siljamäki
8.11.2019
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:

Matkailuvaunu vaaitetaan renkailla ja nokkapyörällä suoraan, jonka jälkeen se tuetaan vakaaksi maata vasten vaunuun asennetuilla tukijaloilla. Matkailuautoissa ei yleensä ole tukijalkoja vakiovarusteina. Tästä syystä matkailuautossa oleskellaan leirintäolosuhteissa usein jousituksen varassa, joka aiheuttaa sen heilumista liikuttaessa auton sisällä. Tätä voidaan ehkäistä jälkiasenteisilla tukijaloilla.

Tukijalkoja on saatavissa sähköisinä ja hydraulisina, mutta niiden hankintaa rajoittaa usein korkea hinta ja lisäpaino. Tässä artikkelissa keskitymme edullisiin mekaanisiin tukijalkaratkaisuihin.

Matkailuautojen pituuden ylittäessä 6,5 m tulee hyvin usein vastaan termi ”pitkä peräylitys”. Termillä tarkoitetaan sitä matkailuauton takaosan pituutta, joka ulottuu auton taka-akselin takapuolelle. Yllä olevassa kuvassa olevan ajoneuvon peräylitys on yli 2 metriä.

Yleisin syy yleistyneisiin pitkiin peräylityksiin on matkailuauton takaosan pohjaratkaisu. Hyvin suosittuja malleja ovat erillis- ja saarekevuoderatkaisut, jotka ovat auton pituussuuntaisesti. Pisimmät peräylitykset, jotka olen itse mitannut ovat lähes 2,5 metriä. Yleisimmän matkailuautojen alustavalmistajan, Fiatin, akseliväli vaihtelee 345 – 430 cm välillä. Lyhyt akseliväli tekee ajoneuvon kääntämisen helpommaksi verrattuna esim. yli 4,5 m akseliväliin.

Matkailuauton heiluntaa leirintäolosuhteissa sisätiloissa liikuttaessa voidaan vaimentaa helposti asentamalla taka-akselin takapuolelle alustaan kiinnitettävät takatukijalat. Tukijalat on helppo laskea maahan erillisellä veivillä ja niiden pituutta voidaan säätää maaston mukaisesti.

 

Käytössä näkee eniten kolmenlaisia takatukia/-jalkoja: Tukijalat lasketaan alas veivaamalla ja tiukataan maata vasten, kun jalka on laskeutunut suoraksi. Tämän tukijalkatyypin käytössä on erityisen tärkeää muistaa myös nostaa jalat ylös liikkeelle lähdettäessä. Hinta alkaen 225 euroa pari.

 

 

 

 

Toinen, hieman nopeampi ja armollisempi, tukijalkatyyppi on AL-KO:n Clickfix, joka laskeutuu heti veivauksen alkaessa suoraan alas ja sen jälkeen vain tiukataan maata vasten. Clickfixin paras ominaisuus on se, että mikäli ylösveivaus unohtuu, tukijalka ei rikkoudu, vaan se kääntyy saranansa varassa vahingoittumatta. AL-KO:n alustoissa ja alustajatkeissa on valmiit asennusreiät tukijaloille. Hinta alkaen 295 euroa pari.

 

 

Kolmas tapa tukea auton peräosaa on sijoittaa alustan alle leiriydyttäessä irrallinen nurkkatuki, joka asetetaan  sopivaan paikaan kiristystä varten. Hinta alkaen 59 euroa pari.

Tukijalkojen käyttö on suositeltava, auton vakautta lisäävä hyvä lisävaruste, joita saa caravan myyjä- ja huoltoliikkeistä.

Lisätietoja:

>>Caravan Tukku Oy

>>Dometic Oy

>>Kaha Oy

>>Kama Fritid Oy

>>Reimo

Artikkeliin liittyvät hakusanat: tarvikkeetvinkki

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2024