Ei eriarvoista kohtelua saman kokonaismassan ajoneuvoille!

Toimitus
20.3.2025
JAA TÄMÄ ARTIKKELI:

TIEDOTE 20.3.2025

Matkailuajoneuvotuojat ry (MAT) pitää European Caravan Federation (ECF) tavoin hyvänä 28.2.2024 pidettyä ensimmäistä käsittelyä Euroopan parlamentin ja neuvoston ajokorttidirektiiviehdotuksesta, joka tähtää erityisesti siihen, että B-luokan ajokortilla saisi ajaa matkailuautoja 4,25 tonniin saakka. Tämä päätös jatkaa vuonna 2005 hyväksytyn kolmannen ajokorttidirektiivin ensimmäisen käsittelyn linjaa.

Mahdollistetaan matkailuautojen ajaminen 4,25 tonniin asti B-luokan ajokortilla kaksi vuotta ajokortin saamisen jälkeen

Neuvoston ja komission kannat syrjivät ajoneuvoja ainoastaan käyttövoiman perusteella: Komission ehdotus EU:n ajokorttidirektiivin uudistamiseksi puuttuu viimein yksityiseen ajokorttiluokkaan yli 3,5 tonnille. Muutos jää kuitenkin puutteelliseksi, sillä laajennettu B-luokan ajokortti 4,25 tonniin asti koskee vain vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevia ajoneuvoja. Neuvosto laajentaa B-luokan ajokortin 4,25 tonniin matkailuautoille, mutta säilyttää perusteettoman erityiskohtelun vaihtoehtoisesti käyttövoimaisille ajoneuvoille.

MAT kannattaa sitä, että matkailuautoja ja vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevia ajoneuvoja voidaan ajaa 4,25 tonniin saakka B-luokan ajokortilla kaksi vuotta sen myöntämisen jälkeen.

ECF ehdottaa seuraavia vaihtoehtoja yli 3,5 t ja enintään 4,25 t painaville matkailuautoille. Matkailuautoa saisi ajaa kun:

  • koulutus on suoritettu,
  • koe on läpäisty,
  • jäsenvaltio voi myös vaatia sekä koulutuksen että kokeen,
  • kaksi vuotta on kulunut B-luokan ajokortin saamisesta.

Jäsenvaltiot voisivat itse päättää, mitä vaihtoehtoa käytetään.

Matkailuautot ovat turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä kuin koskaan. Tarvitaan yksinkertaisia ja kuluttajaystävällisiä sääntöjä, jotta ilmasto- ja perheystävällinen lomailu olisi mahdollista.

Caravan-harrastus tukee kestävän kehityksen tavoitteita: Matkailuautoiluun perustuvat lomat ovat ympäristö- ja perheystävällisiä ja ne tukevat poliittista ja sosiaalista tavoitetta, jonka mukaan yhä useampi matkustaisi ilmastoystävällisesti ja maata pitkin. Tämä auttaa saavuttamaan säästötavoitteet lentomatkailuun verrattuna ja tukee Euroopan alueellista kehittymistä.

Paino ei ole ylellisyyskysymys: Matkailuautojen alustat ovat  turvallisuus- ja ympäristövarusteiden vuoksi painavampia kuin ennen (perusajoneuvon paino on kasvanut 350 kg viimeisen 20 vuoden aikana), joista suurin osa on EU-lainsäädännön vaatimuksia. Siksi kohtuullinen painon nosto 4,25 tonniin kaikille matkailuautoille on tärkeää – ei vain käyttövoiman muutoksen vuoksi, vaan kaikkien ajoneuvojen osalta.

Matkailuautoilu on turvallista: Painorajojen yleiselle nostolle ei ole turvallisuuteen liittyviä esteitä, sillä matkailuautojen liikenneturvallisuus on todistetusti erinomainen. Kaksi BASt-tutkimusta (Federal Highway Research Institute, Germany) vahvistaa erittäin myönteiset tulokset.

3,5 t ja 4,25 t matkailuautot ovat lähes saman kokoisia: Ero ajotarpeissa näiden välillä on merkityksetön, eikä missään tapauksessa oikeuta eriarvoiseen kohteluun.

Käyttövoimamuutokset eivät riipu ajokortista: Siirtymää vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ei voida ohjata ajokorttisääntelyllä. Tarjolla olevat akkuteknologiat eivät sovellu matkailuautoihin erittäin epäedullisen paino–toimintasäde-suhteen vuoksi. Tämä ei todennäköisesti muutu ennen ensi vuosikymmentä. Lisäksi odotettavissa olevan hinnannousun vuoksi suuri osa matkailuautoista ei enää olisi saavutettavissa perheille ja alemman hintaluokan ostajille.


Lisätietoa:

Mika Jokinen
toiminnanjohtaja
Matkailuajoneuvotuojat ry (MAT)

MAT on ECF:n täysjäsen.

Copyright © Matkailuajoneuvotuojat ry 2025